Warna Perhiasan Wanita



فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

حُورٌ مَّقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ


Surah Ar-Rahman : 70-73
"Di dalam kedua-dua syurga itu juga terdapat bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik rupa parasnya. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah kamu hendak dustakan? Yang sangat jelita matanya tetap di kedudukannya. Maka nikmat Tuhan yang manakah yang kamu hendak dustakan."


Alhamdulillah..Kertas Mandarin menjadi penamat perjuangan 3 minggu di medan peperiksaan. lalala :) Walaupun sibuk dengan peperiksaan, sempat juga melilau-lilau persekitaran bumi UMS.. Dan seorang adik menegur "Akak ni memang suke pakai pink ye?" Bila check almari, ish..memang banyak baju yang pink berbanding warna kegemaran..


Lepas beberapa hari adik yang lain pula datang menyapa " nak pegi jogging ye kak? pink nye baju..? tak kira tabarruj ke pakai warna menarik perhatian macam ni.." Alhamdullilah, sofiya masih mampu senyum lagi walaupun macam baru lepas kena smash.

Betulkah nilai ketaqwaan dan kewarakan seseorang itu dinilai dengan kesuraman warna? Kelabu, hitam, atau merah pudar misalnya..


Sahabat-sahabat yang di sayangi, Allah SWT telah menciptakan pelbagai ton warna untuk manfaat manusia. Seperti mana sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud dalam Sahih Muslim : 131

" Allah itu indah dan Allah sukakan keindahan"

Memandangkan warna-warna ini tidak digunkan oleh tumbuhan ataupun haiwan melata, semestinya kitalah yang akan menggunakannya dengan bertanggungjawab.


Warna itu diciptakan untuk kita hayati keunikannya. Untuk kita kaji keupayaannya dalam kehidupan. Untuk kita hargai dan syukuri kehadirannya di muka bumi ini. Apakah rasanya jika sejak dari zaman Nabi Adam AS hanya muncul dalam paparan warna hitam dan putih umpama sebahagian besar tayangan filem -filem Tan Sri P. Ramlee?


Seandainya kita mengenakan pakaian yang indah bukan niat menunjuk-nunjuk dan berlagak sombaong, maka ia tidak menjadi kesalahan buat si pemakai. Islam sudah cukup smepurna buat manusia. Ajaran menerusi kitab hadis dan setiap lembaran al-Quranul Karim sudah mencakupi segenap ruang lingkup hidup kita selaku khalifah. Manualnya telah diberi, kita hanya perlu ikutinya 100%. Mudah bukan?


" Kalau kamu suka dan berkenan, beli sahajalah. Pakailah warna yang kamu rasa sesuai. "


Jika kita selaku umat Islam sendiri menyempitkan ajaran Islam dan membuatnya sukar di mata orang, itu silap kita sendiri. Tak perlu dituding jari ke arah orang lain.


Sama juga halnya dengan perhiasan diri wanita seperti subang, gelang ataupun rantai leher. Sekiranya kita memakai perhiasan bukan dengan niat riak, pasti tidak salah. Namun janganlah kamu didik diri kamu dengan berhias melapaui batas. Sederhana adalah cara terbaik. Ia menurut syariat.


Fitrahnya seorang wanita memang menggemari barangan perhiasan. Namun, sofiya tetap yakin dan sedar, diri sendiri adalah perhiasan dunia. Apa perlunya dihias melampau-lampau? Apa yang ada, cuba sofiya nikmati sepenuhnya. Mengikut kadar kemampuan. Ukur baju di badan sendiri.


Marilah kita sama-sama berdoa agar kita tidak lalai dalam arus dunia. Suka mempamerkan keindahan tanpa batas, pemakaina melampau bagaikan barangan lambak yang murah lagi tidak laku, kemudian dijajakan di kebanyakan di kebanyakan tempat, dapat dilihat di merata-rata, tanpa nilai dan kehormatan nilai agama.


Bandingkanlah kedua-dua fenomena tersebut, dapatlah sofiya dan wanita muslimah-muslimah yang lain di seluruh dunia turut merasakan kitalah wanita yang paling bahagia, gembira dan terpilih.

 
wallahulam.. Sofiya hanya mencoret atas kefahaman dan pengertian peribadi.

 
Subhanallah, Maha Suci Allah.





1 comments:

Jadilah muslimah moden yang syariah complaint =)

Bersederhana, jangan ektrem dan jangan pula berlonggar-longgar.

Barulah jadi ummatan wasothan (ummat pertengahan)

InsyaAllah