suatu petang


Agak memenatkan bila berjalan tanpa arah tujuan, bila dah tiba waktunya aku pun tercari-cari. Lepas puas bertanya barulah jumpa, di sebalik lift tingkat 2. Agak tersorok, tapi Alhamdulillah~~ selesa. "Assalamualaikum..." lepas beberapa saat, ada jawapan. "wa'alaikumsalam.." aku terkejut pada mulanya, ingatkan tak ada orang.

Dia senyum..alahai manisnya. Aku yang perempuan ni pun terasa bergetar tengok dia senyum, yang lelaki apatah lagi la kan. hehe^^ dengan keadaan yang bertelekung tu, seriously dia memang sangat2 cantik. Bila masuk waktu, kami jemaah sama2. 

Di akhirnya, dia sujud syukur..lama betul. Sekali lagi aku hati aku bergetar. "cantik, solehah". Alhamdulillah..beruntungnya dia, Allah kurniakan dia dengan kelebihan2 yang macam tu.  Kami bertukar senyuman lagi.. Sambil aku refleks diri sendiri, mampu ke aku sujud lama macam tu?

Aku sibuk menguruskan Ain (adik bungsu) yang nak buka dan lipat telekung. Bila aku berpaling ke belakang, dia pun tengah bersiap nak keluar.. Aku agak terkejut, dengan pemandangan yang berubah..agak drastik! walau apa pun.. dia pasti sangat cantik kalau berkerudung, sama macam telekung tadi tu. 

Sebelum dia keluar, kami sempat berbalas senyuman lagi.. sekali lagi senyuman dia sangat manis. Hati ku sepakat mengatakan senyuman dalam telekung tadi lebih manis. Semoga akhirnya tuhan berbaik hati memberinya sepotong rasa untuk merasa nikmat atas segala kelebihannya. 

Aku meneruskan perjalanan petang itu dengan rasa kagum.Perempuan secantik itu dan solatnya yang tertib, membuatkan segalanya indah..luaran dan dalam. Aku pandang lagi perempuan2 yang lain, dan hati ku bertanya lagi. setertib itukah solat2 perempuan yang lain walaupun luarannya, mereka tidak berkerudung? perempuan yang berkerudung juga, adakah setertib dia?

" Saya suka berfikir bahawa orang seperti bunga~ ada berbagai warna, bentuk dan ukuran yang berbeza, dan semuanya indah."  [ Tech-Girl ]





0 comments: